Blog osobisty - podróże, kuchnia, styl życia

Nocleg po drodze do Chorwacji

Zaktualizowane dnia przez Jaśnie Pani

Orebić panorama

Nasza trasa do Chorwacji, wiodąca z centralnej Polski do półwyspu Pelješac, wynosi niecałe 1600 km. Wg Google Maps to prawie 17 godzin jazdy, nie uwzględniających żadnych przerw na odpoczynek czy niespodziewanych okoliczności. Warto podzielić tak długą trasę i zatrzymać się na nocleg w trasie. Do Chorwacji będziemy wprawdzie jechać dłużej, ale za to przyjemniej i bezpieczniej.

W trasie do Chorwacji zatrzymaliśmy się na nocleg wielokrotnie. Nocowaliśmy już kilka razy w Zagrzebiu, w Karlovacu, Varaždinie czy w okolicach Jezior Plitvickich.

W tym wpisie przeczytacie o:

Nocleg w okolicach Jezior Plitvickich

Jedno z naszych ulubionych miejsc na nocleg w trasie do Chorwacji to okolice Jezior Plitvickich, gdzie nocowaliśmy w 2020 roku oraz kilka lat wcześniej. To ponad 1000 km od punktu wyjścia i około 13 godzin jazdy – według wstępnych szacunków nawigacji. Droga, która czekała nas do małej wioski Ličko Petrovo Selo, gdzie zarezerwowaliśmy nocleg, była i tak dość długa, ale ze względu na niepewną sytuację związaną z pandemią, postanowiliśmy jednego dnia przekroczyć wszystkie granice.

Do naszego apartamentu dojechaliśmy po ok. 17 godzinach jazdy. W drogę wyruszyliśmy ok. 22:30 – tak, aby niemowlę przespało jak największą część trasy. Na całej trasie najbardziej wymagający, męczący i trudny odcinek drogi to trasa od okolic Piotrkowa Trybunalskiego do obwodnicy Częstochowy. W 2020 roku w tym miejscu trwała budowa nowej drogi, co wiązało się z wieloma ograniczeniami dla kierowców. Niestety, w drodze z centralnej Polski na południe nie mieliśmy alternatywy (stara „gierkówka” była nadal jedyną „główną” trasą wiodąca na Śląsk). W każdym razie do przejścia granicznego z Czechami zabrała nam grubo ponad 4 godziny!

Po przekroczeniu granicy z Czechami nasza trasa przebiegała już bez większych zakłóceń. Ominęliśmy poranne korki w Bratysławie, na przejściu granicznym w Letenye (Węgry-Chorwacja) odprawa trwała niecałe pół godziny. W trakcie podróży robiliśmy oczywiście postoje – karmienie, zmiana pieluchy, wyciągnięcie dziecka z fotelika. Nasza pociecha zniosła tę podróż nadspodziewanie dobrze! W trakcie podróży zdarzył nam się tylko jeden płacz, jak się szybko okazało – wywołany nagłym głodem – który szybko udało się ukoić. Około 15 dotarliśmy do miejscowości Ličko Petrovo Selo, gdzie czekał na nas apartament Nina.

Apartman Nina

Apartamentem zarządza przemiłe starsze małżeństwo. Zostaliśmy powitani bardzo ciepło, a nasze niemowlę wywołało u dziadków trojga wnucząt niezwykłe zainteresowanie i falę czułości. Wprawdzie gospodarze porozumiewają się tylko po chorwacku, ale przy odrobinie dobrej woli mieszanka polskiego, chorwackiego, rosyjskiego, angielskiego i niemieckiego sprawdza się tak dobrze, że bez trudu można się porozumieć.

Apartament (a właściwie całkiem spore mieszkanie), który zarezerwowaliśmy, składa się z dwóch sypialni, salonu z aneksem kuchennym, dużej łazienki i balkonu, łącznie ok. 80 m²! Wyposażenie apartamentu jest typowo domowe. Niektóre ze sprzętów mają już swoje lata, zwłaszcza łazienka jest nieco wysłużona, za to całość aż lśni czystością.

Widać, że właściciele przywiązują sporą wagę do tego, aby ich goście czuli się komfortowo, a także aby niczego im nie brakowało. W lodówce czeka buteleczka miejscowej rakiji, a na kuchennym stole – ciasteczka. Wprawdzie nie ma możliwości wykupienia śniadania na miejscu, za to gospodyni w porze śniadaniowej częstuje warzywami z własnego ogródka. Chociaż to apartament, a nie hotel, to np. w łazience znajduje się kompletny zestaw kosmetyków dla gości. Również kuchnia jest wyposażona we wszystkie potrzebne sprzęty i przybory, a wszystko działa bez zarzutu.

Jedyna rzecz, która nieco nam przeszkadzała, to jednopasmowa droga przez okrągłą dobę rozjeżdżana przez tiry. Kiedy przeglądaliśmy okolicę na mapach, nie przyszło nam do głowy, że ta niepozorna droga to w rzeczywistości trasa tranzytowa. Również w komentarzach na Bookingu taka informacja nie pojawiła się ani razu.

Spędziliśmy w apartamencie dwie noce i gdyby nie rezerwacja na półwyspie Pelješac, być może zdecydowalibyśmy się nawet przedłużyć pobyt.

Apartman Nina nocleg po drodze do Chorwacji
Kącik jadalny w salonie
Apartman Nina Licko Petrovo Selo
Jedna z dwóch sypialni w Apartman Nina
Apartman Nina Licko Petrovo Selo nocleg po drodze do Chorwacji
Ta niepozorna droga to trasa tranzytowa
Apartman Nina Licko Petrovo Selo Chorwacja
Apartman Nina
nocleg w trasie do Chorwacji
Park Narodowy Jezior Plitvickich

Węgry i nocleg w trasie powrotnej z Chorwacji do Polski

W drodze powrotnej zarezerwowaliśmy nocleg na Węgrzech, w miejscowości Bük. To niecałe 800 km i około 9 godzin jazdy od półwyspu Pelješac.

A w praktyce, z niemowlęciem u boku, to cały dzień jazdy (z przerwami na karmienie, zabawę i przytulanie, rzecz jasna). O ile długa podróż nocą jest męcząca dla kierowcy, o tyle dla małego dziecka prawdziwe wyzwanie stanowi wielogodzinna podróż w ciągu dnia, kiedy chciałoby się wyjść w końcu z fotelika samochodowego i podokazywać. Kiedy przez godziną 21 dotarliśmy do naszego noclegu w miejscowości Bük, cała nasza trójka była naprawdę wykończona podróżą.

Szilvia Gästehaus

Wybraliśmy nocleg na Węgrzech, w zasadzie w niedużej odległości od granicy z Austrią. Szilvia Gästehaus znajduje się w pobliżu term, a w całej okolicy aż roi się od pensjonatów, w których można wynająć pokój. Zarezerwowaliśmy apartament typu suite – ponad 50-metrowe mieszkanie składające się z dużego salonu, aneksu kuchennego, jadalni, sypialni i łazienki. Usytuowany na parterze apartament posiada również wyjście na ogromny taras, który jest do dyspozycji gości tego jednego pokoju.

Kolejny raz trafiliśmy na przemiły personel. Właściciel apartamentu czekał na nas o godzinie, którą wcześniej uzgodniliśmy. Oprowadził nas po apartamencie oraz po całym obiekcie, opowiedział o pobliskich restauracjach oraz wszelkich udogodnieniach. Pomógł nawet przestawić nieco łóżko w sypialni, aby zrobić miejsce na łóżeczko dziecięce. Następnego dnia rano na nasze niemowlę czekało krzesełko do karmienia, ustawione już przy przeznaczonym dla nas stole. Naprawdę rzadko się zdarza, aby właściciel wyprzedzał potrzeby swoich gości.

W cenie noclegu zawarte jest śniadanie dostępne w formie szwedzkiego bufetu. Apartament jest całkowicie wyposażony w sprzęt kuchenny – oprócz standardowego sprzętu, jak lodówka czy czajnik elektryczny, do dyspozycji gości znajduje się także mikrofalówka i toster oraz pełne kuchenne wyposażenie i zastawa stołowa.

Szilvia Buk Węgry
Jadalnia w Szilvia Gastehaus
Szilvia nocleg po drodze do Chorwacji
Salon w Szilvia Gastehaus
Guesthaus Szilvia Węgry

Nocleg w trasie do Chorwacji w 2021 roku

W 2021 roku zdecydowaliśmy, że zatrzymamy się w Zagrzebiu – zarówno w drodze do Orebić, jak i w trasie powrotnej do Polski. Spaliśmy w dwóch różnych miejscach: Blue Sky Apartment i Central Bus Station Apartment. Szczegółowy opis obu apartamentów znajduje się we wpisie nocleg w Zagrzebiu.

Nocleg w drodze do Chorwacji w 2022 roku

W 2022 roku odwiedziliśmy Chorwację dwukrotnie. W czerwcu, w trasie do Chorwacji i w drodze powrotnej do Polski kolejny raz na miejsce naszego noclegu wybraliśmy Zagrzeb, który stał się jednym z naszych ulubionych miejsc w Europie. Wybraliśmy wtedy znany nam wcześniej Central Bus Station Apartment oraz Prime View Apartments Blanca & Lena. O ile pierwszy apartament nas nie zawiódł i byliśmy zadowoleni z pobytu tak samo, jak za pierwszym razem, o tyle drugi okazał się nie najlepszym wyborem. Wprawdzie widok z najwyższego piętra z tarasu okalającego cały apartament rzeczywiście zapierał dech w piersiach, ale poza tym spadło nam na głowę wiele problemów, których można było uniknąć. Jak na przykład fakt, że apartament nie został posprzątany po poprzednich gościach.

We wrześniu z kolei stwierdziliśmy, że nadszedł odpowiedni czas (m.in. dlatego, że nasze małe dziecko nie jest już takie małe) na zwiedzanie północnej i środkowej Chorwacji. Nasz wybór padł na miasta Varaždin i Karlovac. W Karlovacu wybraliśmy obiekt o nazwie Albert Home – dom wakacyjny na dziedzińcu kamienicy (prawdopodobnie dawna oficyna). Spędziliśmy tu fantastyczny czas i byliśmy bardzo zadowoleni z naszego wyboru. Więcej szczegółów znajdziecie we wpisie Nocleg w Karlovacu.

Karlovac nocleg
Albert Home w Karlovacu

Nocleg w Chorwacji w 2023 roku

W 2023 roku wpadliśmy na pomysł, aby na noclegi w trasie wybierać domy wakacyjne w północnej Chorwacji. W ten sposób spędziliśmy łącznie kilka dni w żupanii varaždinskiej, gdzie nocowaliśmy w wioskach Vinica Breg, Pihovec i Sveti Ilija. Więcej o naszych wrażeniach przeczytacie we wpisie Propozycje noclegów w północnej Chorwacji.

Vinica Breg noclegi
Dom wakacyjny we wsi Vinica Breg
nocleg Pihovac
Pihovec
Sveti Ilija
Dom wakacyjny we wsi Sveti Ilija

Podsumowanie

Podróż do Chorwacji to długa trasa, dlatego zachęcamy Was, aby podzielić trasę na dwa odcinki i przenocować w drodze. Dla kierowcy to okazja do odpoczynku, a dla wszystkich podróżników do sprawdzenia, jak wygląda Chorwacja poza wybrzeżem. Mamy nadzieję, że nasze wpisy pomogą Wam wybrać miejsce, w którym warto się zatrzymać. W końcu Chorwacja ma do zaoferowania znacznie więcej niż plaże w Dalmacji.

Comments divider

Na razie brak komentarzy dla wpisu: Nocleg po drodze do Chorwacji

Możesz dodać pierwszy komentarz i rozpocząć dyskusję